Schademelding, herstel en verzekeraars – Hoe het zit voor vve’s

Natuurlijk is het ongewenst, maar toch krijgt iedere vve te maken met schade in of aan het gebouw. Of het nu een gebroken ruit bij de entree is of een kapotte liftdeur. Hoe werkt het melden van de schade binnen de vve en hoe communiceer je dit als vve of pandeigenaar met verzekeringen? Vooral als het gaat over schade aan het privé gedeelte is het niet altijd duidelijk wie of wat. In dit artikel lees je er alles over.

Melden van de schade

Het splitsingsreglement is het document waar de rechten en plichten van appartementseigenaren en vve in staan. Deze schrijft voor dat iedere schade zo spoedig mogelijk dient te worden gemeld bij de verzekeraar. Voor verzekeringen wordt de vve gezien als de verzekeringsnemer voor de gezamenlijke eigenaren. Dit betekent dat wanneer wij de regels letterlijk nemen, een pandeigenaar zelf geen schade mag melden, maar dit dient de vve te doen. De juridisch correcte weg is normaal gesproken dus: pandeigenaar meldt het bij bestuur vve, vve bestuur meldt bij verzekeraar. Bij UninU regelen wij al het contact met de verzekeraars voor u. Een vve bestuur en/of pandeigenaar kan dus ons bellen als tussenpersoon, wij sturen niet alleen de hersteller aan, maar maken ook vooraf afspraken met uw verzekering en regelen de facturering. U hoeft als vve bestuur (en mits afgesproken als pandeigenaar) ons dus enkel te bellen en wij regelen de rest.  

Hoe het schadeherstel plaatsvindt

Normaal gesproken geeft de verzekeraar na de gemelde schade aan of de schade hersteld kan worden. Ze sturen dan een expert langs om de oorzaak vast te stellen en de schade op te nemen. Pas wanneer er akkoord is gegeven op het herstel, kan het vve bestuur de opdracht geven om de schade te herstellen. Hoe makkelijk is het dan als in dit proces deze afspraken over wat wel en niet herstellen al via een mandaat is afgesproken met de verzekeraar en er na de schademelding gewoon een hersteller komt om het op te lossen? Zo voorkom je ook dat de pandeigenaar de schade laat herstellen en vervolgens de factuur bij de vve indient. In de regel gebeurt dit vaak, al is dit tijdrovend en daarnaast juridisch gezien niet correct.  

Schadepenningen bij schadeherstel

Normaliter keert een verzekeraar geld uit aan de hand van het bedrag dat is opgesteld door de expert. Vervolgens komt een hersteller om het werk te verrichten. Het kan zijn dat hier nog schadepenningen over blijven en hier discussie ontstaat of dit de eigenaar of de vve toebehoort. Het antwoord is, het is voor de vve. Echter kan deze discussie ook geheel voorkomen worden door herstel in natura te laten plaatsvinden. Door goede afspraken met de verzekeraar te maken kunnen wij de schade herstellen en de factuur rechtstreeks bij de verzekeraar indienen. Zo is de schade-uitkering voor de gene die de schade heeft het herstel van de schade. Meer weten over herstel in natura? Kijk dan op onze blog :  Herstel in Natura (uninu.nl) 

Share this post:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp